Tuesday, July 12, 2011

Malaysia Oh Tanah Airku...

Hati saya rasa gundah gulana 2, 3 hari ni. Selagi saya tak 'muntah'kan segala kepeningan saya kat blog ni, tak tahulah nak guna medium apa lagi. Saya rasa sedih sangat-sangat mengenangkan realiti umat masyarakat sekarang. Bila dah betul-betul keluar dari 'kandang' saya selama ni, barulah dapat menilai separah manakah keadaan masyarakat kita sekarang nih. Dengan kes rogolnya tiap2 hari muncul kat akhbar, kes bunuh yang tak habis2 muncul kat tv, plus betapa membanjirnya hiburan-hiburan yang melampau di mana-mana.

Terus-terang saya cakap, I was hoping that bila kitaorang dah start cut down Astro (honestly, YEAYY!!), jumlah hiburan di rumah akan jadi berkurangan. Tetapi sebenarnya, memang betullah kata ustaz Hasrizal, masyarakat Malaysia ni memang ketagih hiburan sangat3x, adanya high supply is caused by high demand la kan. Walaupun ada 5 channel je, tapi dah cukup untuk melaghakan 24/7 sebenarnye, adohai..

Saya rasa antara faedah yang saya dapat sepanjang memerah otak untuk memahami TOK, adalah mengajar diri menjadi seorang yang skeptic. Huhu frankly speaking, hidup di zaman canggih-manggih sekarang ni memerlukan diri untuk tidak mempercayai sepenuhnya cerita berita yang disuguhkan pada kita. Lebih-lebih lagi jika kita tidak berada di tempat kejadian dan ia memerlukan kita untuk melihat sesuatu perkara menggunakan pelbagai perspektif untuk menilainya.

Oh sebenarnya, saya hendak berkongsi sebuah video kat sini tentang perhimpunan 709 yang berlangsung baru-baru ni. Marilah kita menilai segalanya yang ada di sekeliling kita menggunakan kaca mata hati, bukannya pandangan nafsu semata...


Rasanya ramai yang dah tengok video ni, tapi apa yang saya rasa ialah kesedihan dan kegeraman seorang rakyat yang ingin melihat keadilan kembali tertegak. Rasa kena tipu hidup-hidup pulak bila compare sumber2 lain dengan sumber yang sering +mudah didapati oleh rakyat malaysia. Persoalannya, apakah selepas kita habis meng'kondem' mana2 pihak, kita hanya akan duduk diam begitu sahaja?? Orang-orang sebegitulah yang patut dipanggil pengecut, sebab tau komen je, kerjanya habuk pun takde.

Bagi saya, senario yang berlaku di negara kita sendiri sudah jelas membuktikan kepincangan nilai moral dan akhlak dalam masyarakat, mahupun dalam kalangan golongan atasan kita. Tapi, apakah yang patut kita lakukan sekarang?

...Tegakkan Islam dalam dirimu, nescaya ia akan tertegak di sekelilingmu....
(Hassan Al-Banna)

Nampak mudah bukan, tapi mewujudkan Islam dalam diri itu semestinya akan membawa seluruh pakej yang lengkap; seorang anak yang patuh pada orangtuanya, seorang bapa/ibu yang dedikasi dalam mentarbiyah anaknya, seorang pekerja yang amanah dalam tugasannya, seorang ketua yang mengambil berat kebajikan anak buahnya, hatta seorang menteri yang lebih memikirkan soal rakyat dari dirinya sendiri. Kerana apa? kerana menjadi seorang Muslim itu bererti merasakan diri tertakluk pada syariat dan peraturanNya 24/7, kan? Seperti firman Allah dalam Al-Baqarah, ayat 208;

Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhan; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang dan nyata

Mudah-mudahan segala perasaan kecewa dan sedih kita itu, dapat menjadi kekuatan dan booster untuk kita terus bergerak dan bekerja. Kerana sesungguhnya kita sedar tanggungjawab merubah umat ini terletak di pundak kita semua. Harapnya jugak segala perasaan itu tadi, tidak hanya disimpan dan ditakung macam air longkang, yang membusuk sebab tidak dialirkan ke tempat yang sepatutnya.

Ayuh semua, 'reformasi' diri kita!!

3 comments:

  1. mase free camni ler nak test tarbiyah dzatiyah masing2, mampu ke tak mampu nak jaga diri sendiri kan?

    kalo tak asyik ade member2 yg sentiasa mengingatkan di kmb.

    mase free ini yang menguji tahap kefahaman segala pengisian yang dapat selama ini. kerna dakwah adalah praktikal, bukan sekadar teori.

    ReplyDelete
  2. salam dari semenanjung :)

    direct tarbiyyah dari Allah, ain't nice? hehs, life is about submission of yourself to Allah, we don't use full submission coz u can't submit partially :p
    ble tgk reality ummat, reflection dekat diri sendiri, what i've been to this ummah, muntalaq best ukht, dgr lah :)

    ReplyDelete
  3. to anonymous: btul3x.. usrah MMG SNGT2 bermula lepas tasbih kafarah n surah al-asr ek? Jazakillah di atas peringatan :)

    to chal: wah org semenanjung dah mula bersuara huhu.. Oh mmg sngt terasa kerja bnyk lg x setel.. Muntalaq best tapi x habis baca lg huhu, nanti boleh send la ek recordg muntalaq klu hang ad ye (^_^)v

    ReplyDelete